فرش دستبافت ایرانی و موضوع جهانی شدن
- تازه های فرش و گلیم
- 27th نوامبر 2017
- بازدید
- 0 دیدگاه
جهانی شدن یک موضوع و بهتر است بگوییم یک پدیده جدید است که در حال حاضر در مرکز توجه ها قرار گرفته است .
مشاهده می نماییم که پدیده جهانی شدن در این چند سال گذشته روندی روبه رشد را تجربه نموده است .
ایران هم اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی (WTO) است در حقیقت کشور ما جهت گسترش دادن صادرات غیرنفتی خود و همچنین جهت حضور یافتن در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان مذکور است .
صنعت «فرش» دستبافت در این بین یکی از صنعت های مهمی است که باید مورد بررسی واقع گردد .
در حال حاضر «فرش» دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان قادر است در بازارهای جهانی به رقابت کردن بپردازد این موضوع را شاخص توان رقابت صادراتی بیان میکند که به شرح ذیل است :
شاخص توان رقابت صادراتی «فرش» دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است .
شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور میباشد.
قدیمیترین نمونهٔ قالی ایرانی که یافته شده قالیچهای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخزدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده میشود. پژوهشگران این قالی را از دستبافتهای پارتها و یا مادهامیدانند.
قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده. گزنفون تاریخنگار یونانی در کتاب سیرت کوروش مینویسد: «ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود میگسترند.»
سالنامهٔ چینی سوئیسو در دورهٔ ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام میبرد.
فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گستردهای در ادبیات اسلامی داشتهاست.
هماکنون ۴۰ درصد صادرات قالی ایرانی از طریق استان آذربایجان شرقی صورت میگیرد.